Schapen, schapen en nog meer schapen

How are you doin'? Een zin die ik hier elke dag om 6 uur 's ochtends hoor bij het ontbijt. Het is een tijdje geleden dat ik wat heb geplaatst, maar nu heb ik even internet voordat ik twee weken ga kamperen voor werk. Op de farm moeten in deze periode ongeveer 12.000 lammeren gemarkeerd worden. Ondertussen hebben we er ongeveer 7.000 gehad. Om de rest te doen moeten we kamperen omdat de farm zo ontzettend groot is. Ik zal een korte beschrijving geven van hoe mijn dagen er hier uitzien. We werken ongeveer twee weken non stop met dan 1 dag vrij. Om 6.00 uur zit iedereen aan het ontbijt en om 6.30 beginnen we. Meestal zit ik om 6.45 al op de motor naar een van de 'paddocks', in nederland een soort weiland. Na 30-60 minuten zijn we waar we die dag gaan markeren. Dan beginnen een paar mensen met het bouwen van 'yards'. Hier 'pushen' we de schapen in na het drijven. Een paar anderen beginnen met het drijven, waaronder ik. Een 'paddock' is ongeveer 15-30 vierkante kilometer, dus dat duurt ongeveer een halve dag om te drijven. Gemiddeld maak ik 150 à 200 kilometer per dag op de motor, dat heb ik ondertussen wel onder de knie. 45 kilometer per uur scheuren door de bosjes en tussen de bomen door, ontzettend gaaf en ontzettend zwaar op je lichaam. Een geweldige ervaring tot nu toe. Na het drijven begint het lam markeren. We scheiden de ooien van de lammeren om ze vervolgens een oormark te geven, de oren in te knippen ter herkenning, de staart te verwijderen en de ballen af te klemmen, de wol rond de kont te verwijderen ter hygiëne en daarna alles te reinigen en te beschermen tegen vliegen. Als alle lammeren zijn gedaan beschermen we de ooien ook tegen vliegen door ze te met water te besproeien en daarna worden ze allemaal weer met elkaar herenigd. Ik denk dat dit zo een korte samenvatting is van de werkzaamheden. Misschien een beetje vaag en kort, als je wilt leg ik het uit als ik volgend jaar terug ben!

Meestal zijn we terug op de boerderij tussen 7 en 9, dagen van minimaal 12 uur per dag. Circa 90 uur per week. Tussendoor moet er zo nu en dan nog een boor worden gerepareerd. Deze zorgen voor het water voor de schapen en zijn de eerste prioriteit op de farm. Dat is echt fysiek zwaar werk, vol met olie roest en water. Vandaar dat mijn kleding er zo modern en netjes uit ziet.

De komende twee weken ga ik kamperen om de verder weg gelegen paddocks te markeren. Slapen in de open lucht met een slaapzak en een swag met een gammele caravan als keuken. Heel erg benieuwd hoe dat gaat zijn. In ieder geval koud en mooi. De zonsondergang en opkomst is hier soms echt fenomenaal mooi. Aan de ene kant zie je het zonsrood en aan de andere kant zie je de schaduw van de aarde, zo ver kan je hier kijken.... amazing!

Ik heb nog veel meer ervaring op gedaan hier; truck gereden, schapen geslacht, motoren gerepareerd, geschoten etc... absoluut een levenservaring die ik niet had willen missen!!! Toch mis ik wel dingen in Nederland, die ga ik absoluut inhalen als ik terug ben. Voor nu geniet optimaal van deze ervaring en ik kijk nu al uit naar de komende maanden! Als ik wil mag ik hier zelfs terug komen in juni voor het scheerseizoen van 7 weken.... het overwegen waard!

Soms ben ik in staat om een klein beetje internet te krijgen voordat ik ga werken. Meestal net genoeg om de berichtjes te lezen en net te weinig om te kunnen reageren. Blijf de berichtjes sturen als je wilt, doet me absoluut goed!

Wanneer ik hier klaar ben, 19 december, vertrek ik naar Perth door met een trucker mee te rijden. Kost niks en is een gebruikelijke en leuke manier om te reizen. Dan ben ik in Perth voor drie dagen waarna mijn backpacken echt begint in Nieuw-Zeeland. Daar kijk ik enorm naar uit. Hier is een andere gozer uit Christchurch met mooie verhalen en genoeg tips.

Grow some balls and harden up! Cheers, Love

Reacties

Reacties

charl

Hoi Bas,ik denk dat je straks geen schaap meer kunt zien of juist alleen maar schapen maar dit is natuurlijk een enorme ervaring waar je geen spijt van zult krijgen.Hier is alles oke en gaat het leventje zijn gang en met mij persoonlijk ook alles goed dus wij klagen niet.Geniet nog even van de schapen en het leven in de buitenlucht en voor straks een goede reis naar new Zeeland,de groetjes van Elise Cindy Anisa en Charl.

Braams

prachtig om te lezen ,heel andere wereld en hoe jullie werken met de schapen.Wij hebben zelf rond de 600 à 800 dieren dat is dan niks in vergelijking,geniet ervan deze ervaring

Hetty de Man

fuck off you cunt, whahahahaha Ha die Bas, wat een belevenis. Ik vannacht maar schaapjes tellen, omdat ik weeeer een nacht wakker lag, maar jij heb ook heeeel wat schaapjes geteld. Hahhaha. Leuk verhaal hoor. En je plannen klinken zeer uitdagend. Surfen, maar dat bungee dumpen!! Pfff Stoere kerel, Wens je mooie tijd en geniet. Warme groet uut koude Bemmel xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active